Pokud splynou dvě makroskopické kapky vody, teplota se prakticky nezmění. U velmi malých kapek to však neplatí. Vypočtěte změnu teploty po splynutí dvou kapek vody po 250 molekulách. Simulujte ten samý jev s modelem SPC/E. K simulaci použijte cookcelc. Paralelní verze (cookcelcP1) zde není příliš výhodná. =============== Příprava =============== ----- Připravte soubor SPCE.che s tímto obsahem: ------ water SPC/E water model parameter_set = sea Hp0.4238 Hp0.4238 \ / On.8476 ----------------------------------------------------- a vygenerujte silové pole takto: blend -o voda -h SPCE =============== Výroba jedné kapky =============== Vhodný definiční soubor (AA = Å) ------------------ drop.def ----------------- n=250 N[0]=n ! pocet molekul vody SPC/E rho=100 ! referencni hustota [kg/m3] (1/10 boxu bude kapka) cutoff=14 ! elst cutoff [AA] LJcutoff=cutoff ! LJ cutoff [AA] noint=6 h=0.01/noint ! pocet kroku/cyklus a delka kroku [ps] dt.plb=1 ! jak casto se bude zapisovat "playback" [ps] dt.prt=1 ! jak casto se bude zapisovat radek protokolu thermostat="Berendsen"! frikcni termostat T=273 ! teplota [K] tau.T=0.5 ! casova konstanta termostatu [ps] ; ------------------------------------------------- ------------------ drop.get ----------------- init="crystal" ! pravidelna mriz center.K[0]=1 ! pritazliva sila ke stredu boxu v ose x center.K[1]=1 center.K[2]=1 no=500; center.K[0]=0 ! vynulovat silu center.K[1]=0 center.K[2]=0 no=1000; -------------------------------------------- Simulace: - výpočet na vlastním linuxu: cookcelc voda drop - výpočet na klastru jsub -n JOBNAME cookcelc voda drop Prohlédnout kapku: - pomocí Midnight Commanderu poklepáním na soubor drop.plb - z příkazového řádku: show drop.plb Prohlédnout relaxaci (hlavne koncovou teplotu): - pomocí Midnight Commanderu poklepáním na soubor drop.cp - z příkazového řádku (-b100 znamená blokování dat po 100 cyklech, což je zde 1 ps): showcp -p -i -b100 drop.cp ============== Dvě kapky ============= Vypočtěte vzájemnou rychlost kapek tak, aby: - kinetická energie byla malá ve srovnání s povrchovou - obě kapky urazily vzájemnou vzdálenost (cca 10 Å) za snesitelnou dobu simulace Rychlost v Å/ps (Å=AA=Ångström) dosadíte do drop2.get Zkopírovat cp drop.cfg drop2.cfg cp drop.def drop2.def ------ opravit drop2.def ------- zvětšit N[0] dvakrát (n nechat - bude potřeba) takto: N[0]=n*2 ---------- drop2.get --------------- init="start" load.n[0]=2 ! pomnozi dvakrat ve smeru x (v pripade restartu zrusit) nshift=-n ! polovina molekul vpravo, polovina vlevo vshift[0]=DOPLNIT ! zmena rychlosti (obe kapky se budou priblizovat), [AA/ps] shift[0]=5 ! o neco priblizit obe kapky [AA] thermostat=0 ! NVE simulace - zachovava se celkova energie (viz .cp sloupec 1) no=10000; ! 100 = 1 ps, nastavit podle rychlosti kapek .. a pocitace ------------------------------------- =============== Vizualizace ============== Pro obarvení obou kapek jinak lze provést příkaz: molcfg -250:a%03d SPCE -250:b%03d SPCE drop2 a pak zobrazit takto (Y=Yellow, C=Cyan) show drop2 -Ya -Cb =============== Teoretická hodnota ============== K termodynamickému výpočtu ΔT potřebujete hustotu vody, tepelnou kapacitu vody a povrchovou entalpii ("total surface energy"), pro kterou platí: η = γ + T σ = γ − T ∂γ/∂T kde γ je povrchové napětí a σ = -∂γ/∂T je povrchová entropie (vzpomeňte si na dG = −S dT + V dp a G = H − TS). V tabulkách nejspíš najdete jen γ pro různé teploty. Spočtěte derivaci graficky či numericky. Vypočtěte z počtu molekul velikost kapek (předpokládejte dokonalou kouli) před a po spojení a změnu povrchu. Z entalpické bilance spočtete ΔT.