2022-106-4
Vedoucí práce: doc. Ing. Pavel Novák, Ph.D.
Konzultant: Ing. Jan Růžička
Při provozu motorových vozidel dochází k opotřebení součástí spalovacího motoru, což má za následek zvýšenou spotřebu oleje i paliva a snížený výkon motoru. Je proto důležité, aby používané materiály dosahovaly vysoké odolnosti proti otěru. V této práci bude v laboratorních podmínkách otestována odolnost proti opotřebení stávajících materiálů na výfukové ventily a jejich moderní vývojové alternativy. Bude zjištěno, zda nově vyvinutý materiál umožní zvýšení parametrů a tím i účinnosti motoru, což by mělo i značné ekologické dopady.
Náplní práce bude měření koeficientu tření a rychlosti opotřebení na laboratorním tribometru a studium mechanismu opotřebení na základě pozorování otěrové stopy optickým i skenovacím elektronovým mikroskopem.
Místo řešení: Ústav kovových materiálů a korozního inženýrství (106)