1. Sociologie výchovy
Pojem sociologie obecně -
vztah k ostatním společenským vědám – důvody vzniku oboru – základní pojmy.
2. Sociologické přístupy k
edukaci
Výchova a vzdělání je určitý
druh sociálních procesů – zprostředkovávají je výchovné a vzdělávací
instituce – sociální aspekty výchovy a vzdělávání – struktura a funkce
institucí – role sociální struktury – vývoj problematiky.
3. Společenské kontexty
výchovy a vzdělání
Místo a funkce výchovy a
vzdělání ve společnosti a v dané kultuře – vzájemné vztahy rodiny a školy,
učitelů a žáků - vzdělávací procesy v souvislosti s profesní přípravou, s
rekvalifikací, celoživotní vzdělávání.
4. Základní paradigmata
sociologického přístupu
Sociologie jako
multiparadigmatická věda – hlavní témata (vnitřně strukturovaná) se vztahem
k pedagogické realitě – objektivní a subjektivní přístup - oba přístupy
jsou dlouhodobě přítomné jako myšlenkové linie.
5. Reprodukce společnosti a
socializace
Pro přetrvání společnosti v
čase je třeba řešit některé základní otázky - tradiční a moderní společnost
se liší v přístupu – jde o : regulaci vztahu společnost a přírody – problém
sociálních nerovností a jejich interpretování a zdůvodňování – předávání
stávajících hodnot (jsou-li vymezeny).
6. Některé sociologické
teorie a edukační realita
Funkcionální teorie výchovy :
vychází z konsenzuální sociologické teorie – radikální teorie : vychází z
teorie konfliktu – interakcionistická teorie výchovy se vztahuje k
sociologické interpretativní teorie.
7. Životní etapy a
socializace z hlediska sociologie
Sociální potenciality jedince
jsou uskutečňovány skrze socializaci – chyby v socializaci – životní etapy
(rodinný cyklus, profesní dráha) – dětství – mládež.
8. Škola jako společenská
instituce
Širší socializační potřeby
společnosti – funkce školy: výchovná a vzdělávací, kvalifikační, integrační
i selektivní, ochranná (příp. resocializační) – škola jako systém interakcí
(učitel x žák, žák x žák) s určitým řádem – škola a sociální stratifikace.
9. Učitelská profese
Specifičnost učitelské
profese – společenská pozice, její status, role a prestiž – vztah rodina x
škola (učitel) – problémy a náročnost učitelské profese – feminizace
školství – motivace k výkonu učitelské profese – vyhoření.
10. Přístup ke vzdělání jako
sociologický problém
Jeden z velmi frekventovaných
problémů sociologie výchovy – závislost vzdělávací dráhy na individuálních
dispozicích ale i příslušnosti ke skupině – soukromé školy – alternativní
školství – jazyková vybavenost.
11. Efektivnost a kvalita
vzdělávání
Ekonomické souvislosti – trh
práce a vztah k orientaci školské politiky – struktura studijní a učebních
oborů – způsob a nároky přípravy – vzdělávací investice a jejich návratnost
– náklady na školství (stát x jednotlivec).
12. Technologický pokrok a
výchova a vzdělávání
Nové technologie, zejména
informační a komunikační technologie a profesní požadavky – důležitost
celoživotního vzdělávání – rekvalifikace – konsensuální teorie a teorie
konfliktu.
13. Demografické a
geografické prostředí
Geografické parametry a
jejich vliv - demografická situace: počet obyvatel, věková struktura , mobilita
ve vztahu k výchově a vzdělání - dopad demografických charakteristik na
dění v rodině : vícegenerační soužití, počet sourozenců, úplnost rodiny.
14. Politické prostředí a
vzdělávací politika
Vzdělávací politika určuje
priority vzdělávání – školství může být buď explicitně či implicitně
(zejména jako skryté kurikulum) spjato s politikou a ideologií státu –
nároky společnosti na úroveň vzdělanosti – školská legislativa – školská
administrativa.
|