D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Didaktika chemie – N832029

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

III/Z

Rozsah studijního předmětu

 

hod. za týden

2/1

kreditů

4

Jiný způsob vyjádření rozsahu

 

Způsob zakončení

zápočet + zkouška

Forma výuky

přednáška,

cvičení

Další požadavky na studenta

Pro zápis tohoto předmětu je nutno mít minimálně zapsán předmět N832016

 

Pro zápočet ze cvičení je vyžadováno písemné zpracování podkladů k pěti seminářům (témata viz webové stránky KSV).

Vyučující

 

Ing. Bohuslav Dušek, CSc.

Stručná anotace předmětu

 

1. Postavení chemie jako vyučovacího předmětu

Historie chemie a výuky chemie na našem území. Alchymie a její význam pro rozvoj chemie. Charakteristika výuky chemie na různých typech škol. Současný stav výuky chemie. Rámcové a školní vzdělávací programy pro chemii.

2. Didaktické zásady ve výuce chemie

Systém didaktických zásad. Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce chemických předmětů. Zásady vědeckosti, spojení teorie s praxí, soustavnosti (pojmové mapy), názornosti (vizualizace), přiměřenosti, uvědomělosti a aktivity, individuálního přístupu k žákům, trvalosti.

3. Faktory ovlivňující vyučovací proces

Cíle kognitivní (měření výkonu, vztahové normy), psychomotorické a afektivní, učivo (fenomenologický, strukturální, polytechnický a integrovaný typ výuky chemie), psychostruktura (informace a jejich uložení v mozku, zapomínání, pozornost a únava), sociostruktura.

4. Vyučovací prostředky

Prostředky nemateriální a materiální. Organizační formy vyučování chemie (rozvrhové a nerozvrhové formy, školní formy, mimoškolní aktivity povinné – domácí úkoly a zájmové – chemická olympiáda, chemické kroužky, soutěže).

5. Didaktické metody

Metody verbální (mluvené a písemné), názorně-demonstrační (ukázka, demonstrační pokus a jeho specifická forma promítaný pokus, příprava demonstračního pokusu) a praktické, zařazení pokusu do vyučovací hodiny).

6. Školní chemický pokus.

Třídění pokusů podle různých hledisek, organizace třídy při žákovských pokusech, metodika vedení experimentů ve škole, záznam o pokusu, bezpečnost práce, hodnocení žáků v laboratořích. Semimikrotechnika ve škole.

7. Zařízení k výuce chemie

Výukové a pomocné prostory pro výuku odborných předmětů. Učebna chemie, laboratoř. Požadavky didaktické a bezpečnostní na vybavenost.

8. Pomůcky k výuce chemie

Rozdělení. Vizualizace. Objektové pomůcky k výuce chemie. Skutečné látky a předměty (zdroje).

9. Chemikálie ve výuce

Chemikálie ukázkové, spotřební a odpadní. Současná legislativa a školní pokus. Vybrané pasáže zákona o chemických látkách a přípravcích, zákona o ochraně veřejného zdraví a vyhlášky o pracech zakázaných mladistvým, zákona o odpadech a příslušné prováděcí vyhlášky. Nejasnosti v zákonech a jejich dopad na výuku chemie.

10. Modely

Vztah modelu a reality. Funkce modelu. Třídění modelů podle různých kritérií. Modely makrosystémů (technologických zařízení) a mikrosystémů (atomové a molekulové modely – trubičkové, kuličkové, kalotové). Funkční (dynamické modely). Elementarizované přístroje ve výuce. Modelování technologických procesů. Školní pokus jako model.

11. Obrazové pomůcky k výuce chemie

Rozdělení. Přednosti a nedostatky některých obrazových pomůcek. Transparenty (technické řešení, výhody a rizika používání ve výuce). Film. Využití obrazu na počítači v teoretické i praktické výuce (PC simulace, pokusy s podporou PC). Písemné pomůcky (učební texty – učebnice chemie, pracovní texty – pracovní listy, sešity, pomocné texty – tabulky, chemické a metodické příručky).

12. Vyučovací proces

Tradiční výuka a její nedostatky (možnosti řešení). Programované vyučování (charakteristika a principy programovaného vyučování, lineární a větvené programy, výhody a rizika využití ve výuce) a řízení samostatné práce.

13. Příprava učitele na výuku

Pracovní plán. Písemná příprava na vyučovací hodinu chemie. Používání písemné přípravy při vyučování.

14. Další vzdělávání učitelů chemie

Vzdělávání organizované a individuální. Informační zdroje pro učitele odborných chemických předmětů (odborná pedagogická a chemická periodika, internet).

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

 

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

 

Studijní literatura a studijní pomůcky

 

Základní literatura:

DUŠEK, B.: Kapitoly z didaktiky chemie. 1. přeprac. vyd. 2009, ISBN 80-7080-409-2.

Doporučená literatura:

ČTRNÁCTOVÁ, H.; HALBYCH J. Didaktika a technika chemických pokusů. Praha: Karolinum, 1997.

ČIPERA, J. Didaktika obecné chemie. Praha: SPN, 1990.

ČIPERA, J. Didaktika anorganické chemie. Praha: Karolinum, 1991.

DRAHOVZAL, J.; KILIÁN, O.; KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997.

MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. Praha: ČVUT, 1994.

PACHMANN, E., BENEŠ P. Didaktika chemie. Praha: Karolinum, 1993.

PACHMANN, E. et al. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986.

PROKŠA, M. Pojmové mapy v príprave budúcich učiteľov chemie. In. Nové trendy vzdělávání učitelů přírodovědných oborů. Praha: Karolinum, 1998.

PROKŠA, M. Technika a didaktika školských pokusov z chemie. Bratislava:UK, 2005.

Standard středoškolského odborného vzdělávání (Základní kurikulum středoškolského odborného vzdělávání), MŠMT ČR, 1997.

Vyhláška č. 288/2003 Ministerstva zdravotnictví, kterou se stanovují práce zakázané mladistvým.

Vyhláška č. 369/2005 Ministerstva průmyslu a obchodu, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o chemických látkách.

Zákon č. 356/2003 Sb. o chemických látkách a chemických přípravcích.

Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví (díl 8: Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami).