|
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
|
Název studijního předmětu |
Didaktika chemie – N832029 |
|||||
|
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
III/Z |
|||
|
Rozsah studijního předmětu |
|
hod. za týden |
2/1 |
kreditů |
4 |
|
|
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
|
|||||
|
Způsob zakončení |
zápočet + zkouška |
Forma výuky |
přednáška, cvičení |
|||
|
Další požadavky na studenta |
Pro zápis tohoto předmětu je nutno mít minimálně zapsán předmět N832016
|
|||||
|
Pro zápočet ze cvičení je vyžadováno písemné zpracování podkladů k pěti seminářům (témata viz webové stránky KSV). |
||||||
|
Vyučující |
|
|||||
|
Stručná anotace předmětu |
|
|||||
|
1. Postavení chemie jako vyučovacího předmětu Historie chemie a výuky chemie na našem území. Alchymie a její význam pro rozvoj chemie. Charakteristika výuky chemie na různých typech škol. Současný stav výuky chemie. Rámcové a školní vzdělávací programy pro chemii. 2. Didaktické zásady ve výuce chemie Systém didaktických zásad. Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce chemických předmětů. Zásady vědeckosti, spojení teorie s praxí, soustavnosti (pojmové mapy), názornosti (vizualizace), přiměřenosti, uvědomělosti a aktivity, individuálního přístupu k žákům, trvalosti. 3. Faktory ovlivňující vyučovací proces Cíle kognitivní (měření výkonu, vztahové normy), psychomotorické a afektivní, učivo (fenomenologický, strukturální, polytechnický a integrovaný typ výuky chemie), psychostruktura (informace a jejich uložení v mozku, zapomínání, pozornost a únava), sociostruktura. 4. Vyučovací prostředky Prostředky nemateriální a materiální. Organizační formy vyučování chemie (rozvrhové a nerozvrhové formy, školní formy, mimoškolní aktivity povinné – domácí úkoly a zájmové – chemická olympiáda, chemické kroužky, soutěže). 5. Didaktické metody Metody verbální (mluvené a písemné), názorně-demonstrační (ukázka, demonstrační pokus a jeho specifická forma promítaný pokus, příprava demonstračního pokusu) a praktické, zařazení pokusu do vyučovací hodiny). 6. Školní chemický pokus. Třídění pokusů podle různých hledisek, organizace třídy při žákovských pokusech, metodika vedení experimentů ve škole, záznam o pokusu, bezpečnost práce, hodnocení žáků v laboratořích. Semimikrotechnika ve škole. 7. Zařízení k výuce chemie Výukové a pomocné prostory pro výuku odborných předmětů. Učebna chemie, laboratoř. Požadavky didaktické a bezpečnostní na vybavenost. 8. Pomůcky k výuce chemie Rozdělení. Vizualizace. Objektové pomůcky k výuce chemie. Skutečné látky a předměty (zdroje). 9. Chemikálie ve výuce Chemikálie ukázkové, spotřební a odpadní. Současná legislativa a školní pokus. Vybrané pasáže zákona o chemických látkách a přípravcích, zákona o ochraně veřejného zdraví a vyhlášky o pracech zakázaných mladistvým, zákona o odpadech a příslušné prováděcí vyhlášky. Nejasnosti v zákonech a jejich dopad na výuku chemie. 10. Modely Vztah modelu a reality. Funkce modelu. Třídění modelů podle různých kritérií. Modely makrosystémů (technologických zařízení) a mikrosystémů (atomové a molekulové modely – trubičkové, kuličkové, kalotové). Funkční (dynamické modely). Elementarizované přístroje ve výuce. Modelování technologických procesů. Školní pokus jako model. 11. Obrazové pomůcky k výuce chemie Rozdělení. Přednosti a nedostatky některých obrazových pomůcek. Transparenty (technické řešení, výhody a rizika používání ve výuce). Film. Využití obrazu na počítači v teoretické i praktické výuce (PC simulace, pokusy s podporou PC). Písemné pomůcky (učební texty – učebnice chemie, pracovní texty – pracovní listy, sešity, pomocné texty – tabulky, chemické a metodické příručky). 12. Vyučovací proces Tradiční výuka a její nedostatky (možnosti řešení). Programované vyučování (charakteristika a principy programovaného vyučování, lineární a větvené programy, výhody a rizika využití ve výuce) a řízení samostatné práce. 13. Příprava učitele na výuku Pracovní plán. Písemná příprava na vyučovací hodinu chemie. Používání písemné přípravy při vyučování. 14. Další vzdělávání učitelů chemie Vzdělávání organizované a individuální. Informační zdroje pro učitele odborných chemických předmětů (odborná pedagogická a chemická periodika, internet). |
||||||
|
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
|
Rozsah konzultací (soustředění) |
|
hodin za týden |
||||
|
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
|
|
||||||
|
Studijní literatura a studijní pomůcky |
|
|||||
|
Základní literatura: DUŠEK, B.: Kapitoly z didaktiky chemie. 1. přeprac. vyd. 2009, ISBN 80-7080-409-2. Doporučená literatura: ČTRNÁCTOVÁ, H.; HALBYCH J. Didaktika a technika chemických pokusů. Praha: Karolinum, 1997. ČIPERA, J. Didaktika obecné chemie. Praha: SPN, 1990. ČIPERA, J. Didaktika anorganické chemie. Praha: Karolinum, 1991. DRAHOVZAL, J.; KILIÁN, O.; KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997. MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. Praha: ČVUT, 1994. PACHMANN, E., BENEŠ P. Didaktika chemie. Praha: Karolinum, 1993. PACHMANN, E. et al. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986. PROKŠA, M. Pojmové mapy v príprave budúcich učiteľov chemie. In. Nové trendy vzdělávání učitelů přírodovědných oborů. Praha: Karolinum, 1998. PROKŠA, M. Technika a didaktika školských pokusov z chemie. Bratislava:UK, 2005. Standard středoškolského odborného vzdělávání (Základní kurikulum středoškolského odborného vzdělávání), MŠMT ČR, 1997. Vyhláška č. 288/2003 Ministerstva zdravotnictví, kterou se stanovují práce zakázané mladistvým. Vyhláška č. 369/2005 Ministerstva průmyslu a obchodu, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o chemických látkách. Zákon č. 356/2003 Sb. o chemických látkách a chemických přípravcích. Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví (díl 8: Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami). |
||||||