D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Praktika z didaktiky chemie – N832031 |
|||||
Typ předmětu |
|
doporučený ročník / semestr |
III/Z |
|||
Rozsah studijního předmětu |
|
hod. za týden |
0/1 |
kreditů |
2 |
|
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
|
|||||
Způsob zakončení |
Klasifikovaný zápočet |
Forma výuky |
cvičení |
|||
Další požadavky na studenta |
|
|||||
|
||||||
Vyučující |
|
|||||
Stručná anotace předmětu |
|
|||||
1. Promítané pokusy Promítání pomocí zpětného projektoru. Realizace pokusu s použitím běžných laboratorních nádob (Petri-miska, kyveta, zkumavka, mikrojamková destička). Souprava pro promítané pokusy. Speciální aparatury. Praktické provedení pokusu elektrolýza roztoku (polarita, měření napětí a proudu, identifikace produktů). 2. Funkční modely Vizualizace mikrosystémů pomocí soupravy Molekulová fyzika. Práce se soupravou. Dynamický model krystalové mřížky. 3. Semimikrotechnika Technika práce s různými soupravami (Pachmanova kazetová souprava, ACE, MINILABOR) v semimikroměřítku (sestavování aparatur, porovnání způsobu spojování skleněných dílů, aparatury pro základní laboratorní operace). 4. Demonstrační pokus Panelový systém pro demonstrační chemické pokusy. Příprava, vyzkoušení a předvedení demonstračního pokusu s tradičním vybavením. 5. Žákovský pokus Příprava zadaného pokusu, vyzkoušení pokusu a optimalizace podmínek. Posouzení rizikovosti a konkrétní bezpečnostní pokyny pro žáky. Vypracování pracovního návodu pro žáky SŠ. 6. Objektové pomůcky – skutečné látky Práce se soubory (kolekcemi) předmětových pomůcek – skutečnými látkami (minerály a horniny, periodická tabulka – reálné prvky). 7. Molekulové modely Práce s molekulovými modely (stavebnice tyčinkové, kalotové v několik variantách) a modely krystalových mřížek (stavebnice tyčinkové). Sestavení různých modelů téže sloučeniny – využití ve výuce. 8. Opatřování didaktických pomůcek Trh s didaktickými pomůckami (Katalogy firem dodávajících laboratorní pomůcky i speciální didaktické pomůcky.) 9. Zákony a chemické pokusy Zákony vztahující se ke školním pokusům v chemii. Samostatná zpracování poskytnutých tištěných materiálů. Dostupnost potřebných zákonů na internetu. 10. Chemická olympiáda a jiná zájmová činnost Struktura chemické olympiády (kategorie, kola), materiály pro žáky a pro učitele. Úkoly chemické olympiády a jejich využití ve výuce chemie. Mezinárodní chemická olympiáda. Jiné soutěže místní, národní i mezinárodní. 11. Maturita z chemie Současný stav. Seznámení s projektem Maturita na nečisto. Kompetence a maturitní otázky. 12. Literární pomůcky Učebnice chemie. Samostatná práce: Porovnání vybavenosti různých učebnic chemie pro střední školy. Pracovní sešity a metodické pomůcky pro učitele. 13. Příprava laboratorního cvičení Příprava pracoviště pro žákovské pokusy. Kontrola neporušenosti a funkčnosti chemického nádobí a zařízení. Příprava potřebných roztoků chemických látek (odhad množství pro třídu) a vzorků. 14. Asistence při laboratorním cvičení žáků střední školy Průběžné doplňování roztoků a činidel. Individuální pomoc žákům.
|
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
|
hodin za týden |
||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
|
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
|
|||||
Základní literatura: BENEŠ, P. Reálné modelové experimenty ve výuce chemie. Praha: UK, 1999. ČTRNÁCTOVÁ, H., et al. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha: Prospektrum, 2000. Doporučená literatura: PROKŠA, M. Chémia a my. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1997. NĚMEČKOVÁ, A. et al. Molekulové modely III. Davle: Disk, 1986. SCHALLIES, M. Minilabor. Heidelberg: Pedagogische Hohschule, 1991. Minilab. Zinsser Analytic VÁVRA J. Promítané pokusy v chemii na SŠ. Praha: Komenium, 1988. |
||||||