D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Seminář k bakalářské práci – N832038

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

III/L

Rozsah studijního předmětu

 

hod. za týden

0/2

kreditů

2

Jiný způsob vyjádření rozsahu

 

Způsob zakončení

zápočet

Forma výuky

seminář

Další požadavky na studenta

 

 

Vyučující

 

Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc., Ing. Bohuslav Dušek, CSc., Ing. Josef Hlavatý, CSc., Doc. RNDr. Karel Holada, CSc., PhDr. Václava Nývltová, CSc., PhDr. Jaroslava Pstružinová, CSc., Doc. PhDr. Iva Švarcová, CSc., Doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc.

Stručná anotace předmětu

 

TÉMA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE

Téma pro bakalářskou práci si posluchač volí podle svého zájmu. Musí však obsahově spadat do jedné z hlavních vyučovaných oblastí: psychologie (případně komunikace), pedagogiky (případně školského managementu), didaktiky chemie (případně didaktické technologie a historie chemie). Posluchač si nejčastěji volí téma z nabídky jednotlivých vedoucích prací, může si však, po dohodě s některým vedoucím práce, navrhnout i téma vlastní. Zvolené téma a způsob zpracování práce pak posluchač konzultuje individuálně s příslušným vedoucím v době jeho konzultačních hodin. Po úvodní konzultaci posluchač vyplní formulář přihlášky, který odevzdá vedoucímu práce a kde závazně potvrdí zvolené téma.

JAK PSÁT BAKALÁŘSKOU PRÁCI

V bakalářské práci student prokazuje:

§  schopnost pracovat s odbornou literaturou

§  schopnost analyzovat, komparovat a syntetizovat teoretické poznatky

§  schopnost samostatně vyvozovat teoretické závěry

§  schopnost samostatného řešení teoretických problémů nebo problémů pedagogické praxe, schopnost aplikovat metody vědecké práce

§  schopnost písemné a ústní veřejné prezentace odborné práce

Bakalářská práce není umělecký literární výtvor, tedy ne vyprávění na zvolené téma. Je to práce odborná a autor se musí především opírat o teoretické poznatky získané studiem odborné literatury (kterou musí v práci citovat – viz dále), o výsledky své výzkumné nebo jiné tvůrčí činnosti a zaujímat vlastní odborná stanoviska. V práci se také musí používat přesná odborná terminologie.

Než začneme jakoukoliv odbornou (tedy i bakalářskou) práci psát, uvědomíme si, že sumarizujeme a ostatním dáváme na vědomí výsledek své často několikaměsíční činnosti. Naše námaha by proto měla být zúročena, a to minimálně ve dvou směrech:

1. měli bychom umět srozumitelně písemně sdělit, k jakým výsledkům jsme dospěli

2. měli bychom zpracovat své názory a závěry na takové úrovni, aby byly i dále využitelné, event. publikovatelné pro potřeby odborné veřejnosti.

Abychom toho docílili, musíme naši písemnou informaci zpracovat správně jak věcně, tak formálně. Uvědomme si, že sebelépe věcně zpracovaný obsah může být znehodnocen nepřehledným a odbytým formálním zpracováním; na druhou stranu však ani sebelépe úpravné a formálně dokonalé „dílko“ nemůže nahradit chybějící poznatky a myšlenky.

A) Věcná stránka práce

Z textu práce musí vyplynout, že zvolené téma a jeho zpracování je užitečné i pro ostatní. Naše názory se mohou lišit od obecně uznávaných, ale musí být dostatečně argumentovány a musí být skutečně naše. Tam, kde použijeme názorů jiných odborníků, nesmíme opomenout konstatování, že myšlenka je jejich a ne naše. K tomu slouží citace, o nichž bude pojednáno dále.

Obsah všech vědeckých a odborných prací, tedy i bakalářské práce, se věcně i formálně dělí obvykle na tyto části: úvod, teoretickou část, praktickou (výzkumnou nebo, v učitelství spíše výjimečně, experimentální) část (metodiku, výsledky), diskusi a závěr, literaturu a případně přílohy. Úprava a členění každé práce (kapitoly) bude individuálně provedeno podle pokynů vedoucího práce. Standardní složky bakalářské práce ve studijním programu specializace v pedagogice jsou:

Nečíslované povinné stránky:

1.       list: Titulní stránka (viz vzor 1, stránku lze stáhnout z intranetu, Informace pro studenty, Bakalářské, diplomové a disertační práce – manuál, Obecné pokyny pro vypracování BP a upravit podle vzoru 1).

2.       list: Kopie zadání – oboustranná xerokopie originálu.

3.       list: Souhrn česky Obsahuje souhrn logicky uspořádaných myšlenek, které charakterizují práci tak, aby o ní mohl kdokoliv získat rámcový přehled. (Neuvádí se zde, proč byla práce napsána, co měl autor v úmyslu.) Rozsah 5 až 10 řádků.

4.       list: Summary   Anglický překlad souhrnu.

5.       list: Prohlášení (viz vzor 2)

6.       list: (Poděkování – nepovinné)

7.       list: Obsah s desetinným číslováním kapitol a podkapitol a čísly stránek (viz vzor 3).

Zjišťování „situace v terénu“ – statistické údaje, sociologická a sociometrická šetření, zkoumání pedagogických situací, názorů na některý problém - můžeme provádět různými metodami a technikami.

V případě, že se rozhodnete ve své práci využít výsledky vlastního zkoumání (např. v podobě ankety, výzkumné sondy, či výzkumu), měl(a) byste respektovat některé zásady:

1.      Šetření nemůže být pouze jakýmsi doplňkem, či ozdobou práce, ale musí mít svůj důvod (potvrzení názorů autora, popis situace, doplnění dosud neznámých faktů, využití při argumentaci návrhů na změny situace apod.).

2.      Svou představu by měl autor zformulovat do určitých hypotéz (domněnek, předpokladů), které následující zkoumání buď potvrdí nebo vyvrátí.

3.      Měl by zvolit odpovídající a k potřebám řešení tématu se vztahující techniku zkoumání.

4.      Neměl by zjišťovat fakta, která jsou již známá a ověřená (proto jako úvodní fázi jakékoliv odborné práce bychom si měli udělat rešerši problému, spočívající v tom, že si zjistíme, co už se o dané věci ví).

Některé zásady pro zpracování

1.      Dbát na přísně logickou výstavbu práce (tvrdíme-li něco, měli bychom to zároveň dokázat; komentáře k jednotlivým poznatkům nemohou být ve vzájemném rozporu)

2.      V souvislosti s tím je nutno dbát i na dodržování logických a stylistických pravidel. Pokud někdo z textu práce nepochopí to, co chci vyjádřit, není to většinou jeho, nýbrž moje chyba. Totéž bude platit i při ústní obhajobě práce.

3.      Snažíme se psát jednoduše (ale ne zjednodušeně), jasně, čtivě a vyvarovat se mnohomluvnosti a neurčitého vyjadřování (např.: nejspíš je to způsobeno…, příčinou může být …. a pod.) a hovorové češtině.

4.         Snažíme se vyhnout směšování objektivních výsledků a subjektivního názoru (přání otcem myšlenky), nelze přizpůsobovat skutečnost našim názorům.

5.         Ctíme pravidla etiky vědecké práce: nevydáváme cizí myšlenky za vlastní, nezkreslujeme ani nefalšujeme výsledky a názory jiných autorů. Jsme si vědomi toho, že máme morální odpovědnost za výsledky své práce (– já jsem to napsal, je to moje dílo, nemohu to „svádět“ na vedoucího práce).

6.         Dodržujeme zásady kultury vědecké práce (prokázat spolehlivou orientaci a zběhlost v literatuře a v práci s ní, dbát na formu celé práce, své názory konfrontovat s jinými a závěry si ověřovat).

B) Formální stránka práce

Doporučený rozsah bakalářské práce je 30 - 40 stran textu (tj. bez titulní strany, souhrnu, čestného prohlášení, případně poděkování a příloh).

Práce se odevzdává ve 2 výtiscích pevně svázaných nerozebíratelnou vazbou v průhledných deskách nebo v případě neprůhledných desek musí být nahoře vytištěný název katedry, uprostřed název práce a dole jméno autora a rok odevzdání práce. Současně s BP odevzdá student její elektronickou verzi ve formátu pdf  na CD ROM.

Práce by měla být pravopisně bezchybná a měla by správně používat odborné termíny. Jazykové a stylistické zpracování a schopnost dodržovat obecně uznávané normy, jsou osobní vizitkou autora! Nezapomeňme, že jednou z těchto norem jsou i pravidla českého pravopisu.

Aby byla práce vážně přijata odbornou veřejností, musí splňovat řadu formálních náležitostí. Jejich dodržování není zbytečné. Slouží např. k tomu, aby práce byla publikovatelná v naší republice případně i v zahraničí, aby se zájemce o práci mohl bez větších problémů orientovat mezi množstvím dalších prací a v neposlední řadě i proto, aby mohl svou práci uplatnit na „trhu informací“.

Pro formální úpravu platí celá řada norem, které jsou součástí požadavků, jež kladou jednotlivé evropské státy na různé typy písemností.

Uvedeme stručný výtah ze dvou základních norem, a to Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými editory a Bibliografické citace. Uplatnění první z nich je předpokladem pro možné budoucí publikování Vaší práce, druhá pak je praktickým uplatněním autorské etiky.

Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými editory je stanovena normou ČSN 01 6910. Podívejme se ve zkratce, o jaká pravidla se jedná, případně jak jsou pro BP ve studijním programu Specializace v pedagogice modifikována :

-         používáme listy papíru formátu A4 (210x297 cm) jednostranně;

-         za základní se považuje jednoduché řádkování, v BP používejte řádkování 1,5

-         nepoužíváme písma menšího než 10 bodů, v BP používejte 12 bodů, písmo stojaté Times New Roman, zarovnání do bloku

-         tabulky a obrázky číslujeme průběžně v celé práci. Každá tabulka musí mít nahoře číslo (např. Tab. II) a název. Každý obrázek dole číslo (např. Obr. 2) a legendu. Obrázky a tabulky se přednostně umísťují do místa, kde se o nich hovoří, ne až na konec práce.

-         stránky průběžně číslujeme arabskými číslicemi v záhlaví nebo v zápatí stránky

-         důležité části textu lze zvýraznit (umístěním na samostatný řádek, změnou řezu písma – tučně, kurzíva; podtržením, změnou velikosti písma, změnou fontu písma, velkými písmeny, uvozovkami, proložením)

-         nepoužíváme více než tří druhů velikostí a fontů písma

-         delší texty získávají na přehlednosti rozdělením na odstavce

-         nadpisy větších částí textu se od předcházejícího textu oddělují 2 prázdnými řádkami, od následujícího textu jedním prázdným řádkem

-         nadpis lze zvýraznit velkými písmeny, tučným tiskem, velikostí nebo druhem písma (podtrhává se pouze text, nikoliv číselné nebo písmenné označení).

Tyto poměrně podrobné pokyny uvádíme proto, že jejich dodržení je předpokladem pro aplikaci normy ČSN 88 0220 (úprava rukopisů pro sazbu), jejíž dodržení je nutné, kdybyste chtěli svou práci publikovat.

Druhou pro Vás důležitou normou je ČSN ISO 690 pojednávající o bibliografických citacích (ČSN ISO 690-1 určuje bibliografické citace informačních zdrojů v tištěné formě a ČSN ISO 690-2 určuje bibliografické citace elektronických informačních zdrojů). Uvádíme zde některé v bakalářských pracích častěji se vyskytující příklady (povinný obsah) vycházející z této normy (podrobněji viz Chem. Listy, 2001, roč. 95, s. 683 – 684):

Příklad bibliografické citace monografické publikace (kniha, skriptum):

KOdíČek, m., karpenko, v. Biofyzikální chemie. 2. přeprac. vyd. 2000. ISBN 80-200-0791-1

DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. 2000. ISBN 80-7080-409-2

Příklad bibliografické citace článků atd. v seriálových publikacích (časopisech):

HLAVATÝ, J., MACHÁČEK, J. Vizualizace molekul na Internetu. Biol. Chem. Zem., 2002, roč. 11, č. 4, s. 191 - 193.

BLÁHA, K. Chemická legislativa České republiky v mezinárodních souvislostech. Chem. Listy, 2000, roč. 94, č. 10, s. 890 – 891.

Příklad bibliografické citace vědecko-kvalifikační práce (např. bakalářské práce):

NOVÁK, J. Stresory v práci žáka. Praha, VŠCHT, 2000.

Příklad bibliografické citace elektronické seriálové publikace, časopisu, zprávy, diskusního fóra:

Ikaros: elektronický časopis o informační společnosti [online]. Praha: Ikaros, 1997-. [Cit. 1.4.1999]. Dostupné z URL: http:// ikaros.ff.cuni.cz

BARTL, Z. Baze autorit na FTP serveru [online]. In Diskusní skupina knihoven a automatizace knihoven [online]. Petr Vandrovec (vandrovec@vc.cvut.cz)[Cit. 26.5.1999]. Dostupné z URL: http://listserv.cesnet.cz/lwgate/ KNIHOVNA.

Ostatní zdroje (spíše výjimečně):

BLAŽKOVÁ, S. Soukromé sdělení (2005)

Na webových stránkách vydavatelství VŠCHT je od května 2007 generátor citací dostupný na adrese

http://vydavatelstvi.vscht.cz/apps/uid_ea-002/

Je to program, který za vás sám po vložení požadovaných údajů vytvoří správnou citaci a stačí ji jen zkopírovat do BP.

 Pro podrobnější informaci o psaní citací lze rovněž použít materiál Závazná pravidla pro psaní citací vydavatelství VŠCHT Praha (soubor jak-psat-citace.pdf) dostupný rovněž na webových stránkách vydavatelství.

Co s dokončenou prací

Odevzdat ve stanoveném termínu (stanovuje se výnosem rektora pro každý ak. rok) ve dvou výtiscích (práce nebudou autorovi vráceny) a v elektronické formě na CD (označeném názvem souboru a názvem práce) ve formátu pdf s názvem ve tvaru příjmení.jméno.rok.pdf na sekretariát KSV (lze poslat i doporučeně poštou). Na tomtéž CD jako soubor ve formátu příjmení.jméno.rok.rtf bude souhrn (summary) v českém a anglickém jazyce, ve kterém bude uveden i název práce.

Jak obhájit

Vlastní obhajoba se skládá ze dvou částí:

1. Úvodní vystoupení autora, ve kterém komisi stručně seznámí s obsahem práce, s jejím cílem, postupem a výsledky. (Proč práci dělal a k čemu došel, co je podle jeho názoru nejvýznamnější, zda je možné výsledky prakticky využít atp.)

Při úvodním vystoupení je vhodné po předběžné dohodě s vedoucím práce využít audiovizuální techniku (doporučeno využití zpětného projektoru nebo dataprojektoru, zejména pro práce z didaktické technologie).

Doporučená doba úvodního vystoupení je max. 5 minut.

2. Diskuse, při níž autor odpovídá na připomínky a otázky z posudku vedoucího práce i na otázky dalších členů komise (vhodné je mít k tomu po ruce vlastní 3. výtisk práce).

Celková doba obhajoby asi 15 minut.

I pro obhajobu platí určitá doporučení:

  1. Na projev se pečlivě připravte; musí se splnit dva předpoklady:

- vybrat z práce podstatné části, aby se nepřekročil časový limit a při tom byl poskytnut jasný a zajímavý obraz o práci a jejích výsledcích

- přednést práci srozumitelnou formou.

Je důležité správně odhadnout a vyzkoušet si čas. Když začnete příliš rozvláčně a vyčerpáte časový limit, může se stát, že váš projev bude přerušen a nedostanete se k výsledkům, které byste chtěli sdělit. Naopak - pokud rychle skončíte, členové komise mohou mít dojem, že jim nemáte co říci a vaše práce je nekvalitní.

  1. Nehovořte překotně, formulujte stručně a srozumitelně. Nechtějte prezentovat všechno. Vyvarujte se nefunkčních podrobností, zdůrazněte spíše obecné myšlenky, podtrhněte, v čem vidíte svůj přínos pro řešení problému.
  2. Vhodné je mluvit „spatra“, musíte se však na to připravit. (Poznámky v ruce mohou podpořit vaši jistotu.)

4.       Připravte si předem odpovědi na dotazy a připomínky z posudku vedoucího práce. Mohou být položeny i další otázky od členů komise. Pravděpodobně budou to věcné dotazy k práci, ale mohou to být i kritické připomínky. Nehádejte se, klidně argumentujte nebo uznejte svůj omyl. Nenechte se vyvést z míry.


 

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

 

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

 

Studijní literatura a studijní pomůcky

 

Studijní literaturu a pomůcky určuje vedoucí bakalářské práce individuálně jednotlivým studentům s ohledem na zadané téma bakalářské práce.