Anglicko-český slovník výrazů tvořících příkazy systému Mathematica Copyrigth (C) 2005 Pavel Pokorný Tento dokument je dovoleno kopírovat, šířit a upravovat v souladu s GNU Free Documentation License vydané Free Software Foundation (http://www.gnu.org/copyleft). O systému Mathematica Mathematica je "software pro dělání matematiky na počítači". Umožňuje např. numerické i symbolické výpočty, práci s přesnými i s přibližnými čísly s nastavitelnou přesností, se skaláry, vektory, maticemi i tenzory vyšších řádů, s reálnými i komplexními čísly, řešení algebraických, diferenciálních i diferenčních rovnic. Umožňuje výstup v podobě dvou- i tří-rozměrných barevných animovaných grafů i zvukový výstup. Součástí systému je bohatá dokumentace včetně nápověd, definic i příkladů. Patrně nejpodobnějším softwarovým systémem je Maple od firmy Maplesoft http://www.maplesoft.com Systém Mathematica vyniká lepší logickou propracovaností jak samotného programu, jeho syntaxe a celkové konstrukce, tak dokumentace. O autorovi systému Mathematica Stephen Wolfram (nar. 1959 v Londýně) vystudoval teoretickou fyziku. Vedle fyziky se zabýval celulárními automaty. Od roku 1986 se věnuje vývoji systému Mathematica. Verze 1 se objevila v roce 1988. K tomu účelu založil firmu Wolfram Research http://www.wolfram.com V době vzniku tohoto textu (duben 2005) je nejnovější verze 5.1.1 z ledna 2005. V poslední době se S. Wolfram vrátil k vědě vydáním knihy A New Kind of Science v roce 2002, kde shrnuje své poznatky ze studia celulárních automatů. Firma Wolfram Research hostí také na svých webových stránkách bohatý katalog funkcí http://functions.wolfram.com a matematickou encyklopedii MathWorld Erica Weissteina http://mathworld.wolfram.com Českým prodejcem systému Mathematica je firma Elkan http://www.elkan.cz O autorovi tohoto slovníku Pavel Pokorný (nar. 1962 v Pardubicích) vystudoval fyziku na MFF UK Praha a nyní působí na Ústavu matematiky Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Zabývá se nelineární dynamikou, teorií deterministického chaosu, numerickou matematikou a souvislostmi mezi matematikou, fyzikou a filozofií. Systém Mathematica používá od roku 1992 téměř denně při vlastní práci i při přípravě výuky. O tomto slovníku Tento slovník byl vytvořen s cílem pomoci studentům a ostatním uživatelům systému Mathematica. Každý má právo tento slovník používat, kopírovat, šířit a upravovat, pro komerční i nekomerční účely, a to za podmínky, že toto právo neupře dalším uživatelům tohoto slovníku a z něj odvozených děl. Autor nenese žádnou odpovědnost za chyby a za případné škody vzniklé použitím tohoto slovníku. Příkazem ?* získáme seznam všech předdefinovaných identifikátorů softwaru Mathematica. Těch je pro verzi 5.1.1 (January 30, 2005) celkem 1985. Většina těchto identifikátorů se skládá z anglických slov, která začínají velkým písmenem. Těchto slov je cca 1027. Řada anglických slov má několik významů a tedy i několik možných českých překladů. V tomto slovníku byl kladen důraz na ten význam slova, který se vztahuje k použití v systému Mathematica. Při přípravě tohoto slovníku nebyl použit žádný software of firmy Microsoft. Kromě systému Mathematica, který je komerční, byl použit pouze volný software, konkrétně operační systém Linux Red Hat. Přívlastek volný (anglicky free) u softwaru a dokumentace znamená nejen, že je zadarmo, ale také, že uživatelé mohou dílo šířit a opravovat. Tím se výrazně zkrátí doba mezi objevením chyby a jejím odstraněním. Z tohoto důvodu (a také proto, že volný software nevzniká pod časovým tlakem trhu) je většinou volný software spolehlivější než obdobný komerční software. Tvorba a rozvoj volného softwaru (i činnost malých softwarových firem) jsou však ohroženy zájmy velkých softwarových firem, které proti nim bojují patenty. Ty často patentují i postupy, které jsou jednoduchou kombinací známých postupů, tedy v rozporu s původním posláním patentového zákona. Autor by rád vyzval uživatele, aby k tomuto nebezpečnému jevu nebyli neteční. Výše uvedené názory jsou osobní názory autora. Více se lze o volném softwaru dočíst (a mnoho užitečného softwaru a dokumentace stáhnout) na webových stránkách nadace Free Software Foundation (známé jako GNU) http://www.gnu.org a o softwarových patentech na stránkách http://www.nosoftwarepatents.com Autor přeje všem uživatelům pohodu při práci a uvítá názory a postřehy. Abort - přerušit Aborted - přerušeno Above - nad Abs - absolutní hodnota Absolute - absolutní Accounting - účetnický (zápis čísla) Accuracy - přesnost (počet číslic za desetinnou tečkou) Action - akce Activate - aktivovat Active - aktivní Adams - Adamsova-Moultonova metoda pro NDSolve Add - přidat AddOns - přídavky = další knihovny podprogramů Adjustment - nastavení After - po Airy - anglický matematik (1801-1892) AiryAi - Airyho funkce Ai AiryBi - Airyho funkce Bi Algebraic - algebraický Algebraics - algebraická čísla (kořeny polynomických rovnic s racionálními koeficienty) Alias - přezdívka, další možné pojmenování Alignment - zarovnání All - všechny Allow - dovolit Alternatives - jiné volby Always - vždy Ambient - okolní (např. světlo) Amplitude - amplituda Analytic - analytický Anchored - ukotven (na začátku řádky) And - a Animate - animovat (vytvořit pohyblivý obrázek) Animation - animace Apart - odděleně (rozklad na parciální zlomky) Appell - francouzský matematik (1855-1930) AppellF1 - Appellova funkce Append - připojit Apply - aplikovat funkci na výraz Arc - část jména funkce (např. ArcSin) Area - plocha Arg - argument komplexního čísla (mezi -pi a pi) Argument - argument funkce Arithmetic - aritmetický Array - pole As - jako (save as - ulož jako, tj. pod novým jménem) AspectRatio - poměr šířky a výšky Assignments - přiřazení Associative - asociativní Assuming - za předpokladu Assumptions - předpoklady At - na (určené úrovni) Atom - nerozložitelný výraz Attributes - atributy Auto - samočinně Autoload - automaticky načíst (např. inicializační soubor) Automatic - automatický Automaton - automat Axes - osy Axis - osa Back - zpětný Background - pozadí Backsubstitution - zpětná substituce Backward - nazpět Base - základ (např. 10 pro zápis čísla) Baseline - základna Basis - báze Batch - vsádkový (opak interaktivního) Before - před Begin - začátek Below - pod Bend - ohnutí (míra křivosti křivky) Beta - Eulerova Beta funkce Bernoulli - švýcarský matematik (1700-1782) BernoulliB - Bernoulliho číslo Bessel - německý matematik (1784-1846) BesselI - Besselova I funkce BesselJ - Besselova J funkce BesselK - Besselova K funkce BesselY - Besselova Y funkce Beta - Eulerova Beta funkce Bezout - francouzský matematik (1730-1783) Big - velký Binary - dvojkový Binomial - binomický koeficient Bit - bitový (např. logický součin) Bitmap - bitmapa (rastrovaný obrázek) Blank - žolík (objekt zastupující libovolný výraz) Black - černý Block - blok (umožňující zavést lokální proměnné) Blue - modrý Boole - převod výroku na číslo Boole - anglický matematik (1815-1864) Booleans - obor pravdivostních hodnot (pravda, nepravda) Bottom - dole (umístění položky tabulky) Bound - omezení, vazba Boundary - okraj, hranice Bounding - ohraničující Box - krabička, rámeček Boxed - opatřeno rámečkem Bracket - závorka Break - přerušit Breaks - místa ukončení (např. stránky) Brown - hnědý Browse - procházet a přitom vybírat Browser - nástroj pro procházení a vybírání Buchberger - matematik (viz Groebner) Button - tlačítko By - čím (viz. TimesBy a DivideBy) Byte - byte (8 bitů) C - programovací jazyk (viz CFrom); integrační konstanta v řešení diferenciální rovnice Cache - vyrovnávací paměť Call - volání (části programu) Cancel - zrušit Carmichael - Robert Daniel Carmichael (1879-1967) americký matematik (encyclopedia.thefreedictionary.com/Carmichael%20number) CarmichaelLambda - Carmichaelova lambda funkce Case - vlastnost pismena (jestli je velke nebo male, tj. A nebo a) Cases - případy (vyber prvky ze seznamu mající danou podobu) Catalan - konstanta (přibližně 0.915966) Catch - chytit (argument funkce Throw) Category - kategorie (jazyků) Ceiling - strop (nejmenší celé číslo větší nebo rovno x) Cell - buňka (v grafickém prostředí zvaném notebook) Cellular - buněčný CellularAutomata - buněčné automaty (třída diskrétních matematických modelů) Center - střed CForm - převod do jazyka C Change - změnit Character - znak (např. písmeno nebo +-*/ atd.) Characteristic - charakteristický Chebyshev - ruský matematik (1821-1894) Check - kontrola (chybových hlášení) Cholesky - matematik Chop - usekni (nahraď nulou čísla blízká nule) Circle - kruh, kružnice Clear - vymaž ClebschGordan - Clebschovy-Gordanovy koeficienty Click - tuknutí ClipFill - volba jak malovat oseknuté části plochy Clipboard - pracovní okénko Close - uzavřít Closed - uzavřen Closing - zavíraní CMYKColor - určení barvy (Cyan, Magenta, Yellow, blacK) Code - kód Coefficient - koeficient Cofactor - kofaktor Collect - vytknout Colon - dvojtečka Color - barva Column - sloupec (matice) Command - příkaz Common - společný Commutative - komutativní Compile - kompilovat (přeložit do strojového kódu) Compiled - kompilovaný Complement - doplněk Complete - úplný Completion - dokončení Complex - komplexní Complexes - množina všech komplexních čísel Complexity - míra složitosti při zjednodušování výrazů Compose - skládat Composition - složení Compound - příkazy oddělené středníkem se vykonávají postupně Condition - podmínka Configuration - konfigurace Conjugate - komplexně sdružené číslo Connect - spojit Connected - spojený Console - konzole (textový terminál připojený přímo) Constant - konstanta Constrained - omezený Constraint - omezení (času pro zjednodušování výrazu) Contents - obsah Context - souvislost Continuation - pokračování Continue - pokračuj ContinuedFraction - řetězový zlomek ContourPlot - příkaz pro malování vrstevnic Contours - vrstevnice Convergence - konvergence Conversion - převod Convert - převést Convolve - konvoluce Copies - kopie Copy - kopírovat Copyable - kopírovatelný Correction - oprava Correlate - korelace Cos - kosínus Cosh - hyperbolický kosínus Cot - kotangent Coth - hyperbolický kotangent Count - počet Counter - počitadlo Create - vytvořit Creation - vytvoření Cross - vektorový součin Csc - kosekant Csch - hyperbolický kosekant Cube - krychle Cubic - kubický Cuboid - jednotková krychle Current - současný Currently - současně Cursor - kurzor (grafické označení místa vstupu) Cyan - modrozelený Cycle - cyklus Cyclotomic - cyklotomický polynom Cylindrical - válcový D - (parciální) derivace Damping - tlumení Dashing - přerušování (čáry) Data - data = údaje Date - datum Debug - odladit = odstranit chyby v programu Decimal - desítkový Declare - prohlásit Decompose - rozložit Decomposition - rozklad Decrement - snížit (hodnotu o 1) Dedekind - německý matematik (1831-1916) DedekindEta - Dedekindova eta modularní eliptická funkce Default - přednastavený Define - definovat Definition - definice Degree - stupeň Delayed - zpožděný Deletable - odstranitelný Delete - odstranit Deletion - odstranění Delimiters - závorky Delta - delta Denominator - čitatel Density - hustota Dependent - závislý Depth - hloubka Derivative - derivace Det - determinant Deviation - odchylka Diacritical - diakritický Diagonal - diagonální Dialog - dialog Dictionaries - slovníky Difference - diference DifferenceOrder - řád metody Digit - číslice Dimensional - dimenzionální Dimensions - dimenze Dingbat - grafická značka na začátku buňky Dirac - anglický fyzik (1902-1984) Directed - mířený Direction - směr Directory - adresář (v systému souborů) Disable - zakázat Discrete - diskrétní (opak spojitého) Disk - kruh Dispatch - optimalizace (seznamu substitučních pravidel) Display - zobrazovač Distribute - provede distributivni zákon Divide - dělit Division - dělení Divisor - dělitel Do - dělej (příkaz cyklu v programu) Domain - doména (čísel = obor, nebo počítačů v síti) Dot - skalární součin Double - dvojitý Doubly - dvojitě Down - dolů DownValue - hodnota funkce pro určitý argument (viz též UpValue) Drag - táhnout DragAndDrop - táhnout a upustit = přemístit (myší) Draw - malovat Drop - vynechat (prvky ze seznamu) Dt - (totální) diferenciál, derivace Dual - duální Dump - záznam mezivýsledků ve strojovém kódu Duplicate - vytvořit kopii E - e=2.71828... Echo - ozvěna; seznam soborů, do nichž je kopírován vstup Edge - hrana Edit - editovat Editable - editovatelný Eigensystem - seznam vlastních čísel a vlastních vektorů Eigenvalues - vlastní čísla Eigenvectors - vlastní vektory Element - prvek Eliminate - eliminovat Elliptic - eliptický Empty - prázdný Enable - umožnit Encode - zakódovat (proti neoprávněnému čtení) Encoding - kódování (přiřazení čísel znakům) End - konec EngineeringForm - inženýrský (semilogaritmický) tvar čísla Enter - vstup Environment - prostředí (seznam proměnných operačního systému) EOF - konec souboru (End Of File) Epilog - doslov = seznam grafických prvků, které se mají vykreslit po vykreslení hlavního obrázku Equal - rovný Equated - nové pojmenování neznámé Erf - eror funkce Erfc - komplementární eror funkce Erfi - imaginární eror funkce Error - chyba Euler - švýcarský matematik (1707-1783) Evaluatable - vyhodnotitelný Evaluate - vyhodnotit Evaluation - vyhodnocení Evaluator - vyhodnocovač Even - sudý Event - událost Exact - přesný Except - kromě Exception - výjimka, přerušení běhu programu Excluded - vyloučený Execute - vykonat Exists - existuje Exit - ukončení Exp - exp Expand - roznásobit Expandable - roznásobitelný Expansion - rozvoj Expiration - konec platnosti (licence softwaru) Exponent - exponent Exponential - exponenciální Export - výstup do souboru Expression - výraz Extended - rozšířený Extension - rozšíření External - externí Extra - navíc Extract - vybrat Face - tvář, strana (přední a zadní strana mnohoúhelníku) Factor - činitel, rozklad na činitele Factorial - faktoriál Fail - neuspět Failed - neúspěšný False - nepravda Family - třída (např fontů) Fibonacci - italský matematik (1170-1240) File - soubor Filename - jméno souboru Fill - vyplnit Filling - výplň Find - nalézt First - první Fit - proložit (dané body lineární kombinací funkcí) Fixed - pevný Flash - zvýraznit (závorku do páru) Flat - plochý (odpovídá asociativitě) Flatten - vyrovnat vnořené seznamy Floating - plovoucí Floor - největší celé číslo menší nebo rovno x Flush - zarovnat (text např. doleva) Fold - neautonomní iterace Fold[f,x,{a,b,c}] dá f[f[f[x, a], b], c] Font - typ písma Footer - poznámka pod čarou For - pro (příkaz cyklu v programu) Form - tvar Format - format Fortran - programovací jazyk FortranForm - převod do jazyka Fortran Forward - dopředu Fourier - francouzský matematik (1768-1830) Fraction - zlomek FractionalPart - desetinná část čísla Frame - rámeček (kolem obrázku) Free - prostý něčeho Fresnel - francouzský fyzik (1788-1827) From - z Front - přední FrontEnd - část softwaru sloužící pro styk s uživatelem, opak Kernel Full - plný Function - funkce Gamma - Eulerova gama funkce Gauss - německý matematik (1777-1855) GaussianIntegers - celá komplexní čísla GCD - největší společný dělitel (Greatest Common Divisor) Gear - numerická metoda pro stiff diferenciální rovnice Gegenbauer - rakouský matematik (1849-1903) General - obecný Generate - generovat Generated - vytvořený Generic - běžný Geometric - geometrický (např. průměr) Get - dostat (soubor s příkazy) Glaisher - Glaisherova konstanta (cca 1.28243) Global - globální Goal - cíl GoldenRatio - zlatý řez (1+Sqrt[5])/2 Gordan - německý matematik (1837-1912) Goto - příkaz skoku v programu (proklínaná metoda) Gradient - gradient (volba pro FindMinimum) Graphics - grafika Graphics3D - 3D grafika Gray - šedý Greater - větší Green - zelený Grid - síť Groebner - rakouský matematik (1899-1980) učitel Bruno Buchbergera, autora teorie Groebnerových bází. Buchberger nazval metodu na počest svého učitele, který mu zadal v rámci disertace "ten správný úkol". Group - skupina Grouping - spojování do skupin Half - polovina Handler - část programu ošetřující mimořádné situace Harmonic - harmonický Hash - název znaku #, jeho význam je první argument čisté funkce HashTable - výsledek funkce Dispatch Head - hlava (typ výrazu) Header - hlavička (text na začátku stránky) Headings - hlavičky v tabulce Height - výška Held - podržet (výraz v nevyhodnoceném stavu) Help - nápověda Hermite - francouzský matematik (1822-1901) HermiteH - Hermitův mnohočlen Hessenberg - matematik Hidden - skrytý (část grafu překrytá jinou částí) Highlighted - zvýrazněný History - minulé vstupy a výstupy Hold - podržený (výraz v nevyhodnoceném stavu) HomeDirectory - domácí adresář Horizontal - horizontální Host - počítač (určený jménem nebo číslem) HTML - formát dat používaný pro webové stránky (HyperText Markup Language) Hue - způsob určení barvy Hypergeometric - hypergeometrická funkce Hyperlink - odkaz na jiné místo Hyphenation - dělení slov na konci řádku I - imaginární jednotka Icon - zástupný obrázek Identity - identita = funkce vracející argument If - jestliže (příkaz větvení programu) Ignore - ignorovat IgnoreCase - ignorovat rozdíl mezi malými a velkými písmeny IgnoreEOF - ignorovat EOF (konec souboru) Im - imaginární část komplexního čísla Image - obraz Implies - implikuje Import - načíst data ze souboru In - vstupní příkazy Include - vložit (např. soubor do jiného souboru) Increment - zvětšit o 1 Indent - odsadit text na začátku řádky (pro zvýraznění logické struktury textu) Indeterminate - neurčitý výraz (0/0, 0^0, 0*nekonečno, nekonečno/nekonečno, nekonečno-nekonečno) Index - index, ukazatel Inequality - nerovnost Inexact - nepřesný Infinite - nekonečný Infinity - nekonečno Infix - operátor mezi argumenty Information - informace Inherited - sdědený Inhibit - zakázat Initial - počáteční Initialization - počáteční nastavení Inline - vnořený Inner - zobecněný skalární součin Input - vstup Insert - vložit Insertion - vložení Inspector - prohlížeč Install - instalovat Installation - instalace Instance - příklad (hodnoty proměnné, která splňuje danou rovnici) Integer - celé číslo Integral - integrální (přívlastek některých funkcí, např. SinIntegral) Integrate - integruj Interaction - vzájemné působení Interactive - interaktivní Internal - vnitřní Interpolating - interpolační Interpolation - interpolace Interpret - zpracovávat příkazy bez přeložení do strojového kódu Interrupt - přerušení Intersection - průsečík, průnik Interval - interval Inverse - inverzní Italic - skloněné písmo Item - položka Iteration - iterace (opakování výpočtu, kdy jako vstupní data se použije minulý výsledek) Jacobi - německý matematik (1804-1851) Jacobian - matice parciálních derivací Join - spojit Jordan - francouzský matematik (1838-1922) Justification - zarovnání pravého okraje textu Kernel - jádro = výpočetní část software, opak FrontEnd Khinchin - Khinchinova konstanta Klein - německý matematik (1849-1925) Kronecker - německý matematik (1823-1891) Kronrod - ruský matematik (1921-1986) (www.cs.purdue.edu/homes/wxg/Kronrod.ps) Kutta - německý matematik (1867-1944) Label - označení místa v programu, na které lze skočit příkazem Goto, popiska obrázku nebo osy grafu Laguerre - francouzský matematik (1834-1886) Lambda - řecké písmeno, často část jména matematických funkcí Language - jazyk (lidský i programovací) Laplace - francouzský matematik (1749-1827) Larger - vetší Last - poslední Lattice - mřížka Launch - odstartovat Layout - rozložení (textu nebo grafiky na stránce) LCM - nejmenší společný násobek (Least Common Multiple) Leaf - nerozložitelná část výrazu Left - levý Legendre - francouzský matematik (1752-1833) Length - délka Lerch - český matematik (1860-1922) Less - menší Letter - písmeno Level - úroveň Levenberg - matematik Lexicographic - lexikografický, slovníkový License - povolený způsob používání software (na jednom počítači nebo v síti počítačů ) Light - světlo Lighting - osvětlení Limit - limita; omezení Line - čára; řádka textu Linear - lineární Linebreak - konec řádky textu Link - spojení Linked - napojený List - seznam, uspořádaná n-tice Listable - aplikovatelný na prvky seznamu Listen - přijímat požadavky na spojení Listing - výpis Literal - doslovný Load - načíst (např. knihovnu podprogramů) Local - místní Locate - nalézt Locked - uzamčený (proti změnám atributů symbolu) Log - logaritmus Logical - logický Long - dlouhý Lookup - vyhledat Loopback - uzavřená smyčka Lower - nižší LowerCase - malá (písmena) Machine - stroj Macintosh - typ počítače Magenta - fialový Magnification - zvětšení Main - hlavní Make - vytvořit Mantissa - mantisa Manual - ručně, příručka (návod) Map - zobrazení, zobrazit, aplikovat funkci na každý prvek výrazu Margin - okraj Mark - značka Marker - značka Marquardt - matematik Match - vyhovovat Mathieu - francouzský matematik (1835-1890) Matrix - matice Max - maximum Maximize - hledat maximum Mean - průměr Median - median (prostřední prvek v seřazené podobě seznamu) Medium - nosič (dat) MediumSpace - středně široká mezera Meijer - ruský matematik Member - člen Memory - paměť Menu - výběr Mesh - síť Message - zpráva Metacharacter - zvláštní znak Method - metoda Min - minimum Minimize - hledat minimum Minor - minor (determinant submatice) Minus - minus Misspelling - chybné písmeno Mod - zbytek po dělení Mode - způsob Modular - modulo celé číslo Module - modul (umožňující zavést lokální proměnné) Modulus - celá čísla uvažována modulo n Moebius - německý matematik (1790-1868) MoebiusMu - Moebiova mu funkce Monitor - sledovač (výraz, který se vyhodnotí po každém kroku iterační metody) Monomial - jednočlen MonteCarlo - metoda využívajíci náhodných čísel Most - většina (výraz bez posledního prvku) Motif - program pro správu oken Mouse - myš Movable - přemístitelný Move - přemístění Multi - mnoho Multilaunch - vícenásobné spuštění Multiline - víceřádkový Multinomial - multinomický koeficient Multiplicative - násobivý Multiplicity - násobnost Multiplier - násobitel Multiply - násobit N - přibližná numerická hodnota Name - jméno Nand - negovaný logický součin Natural - přirozený Need - potřebovat Needs - potřebuje (načte příslušný soubor) Negative - záporný Nest - skládat (opakovaně aplikovat funkci) Network - síť NetworkLicense - síťová licence (možnost používat software v sítí počítačů) Neville - Eric Harold Neville (1889-1961) britský matematik (rabbit.trin.cam.ac.uk/~jon/Msscolls/Neville.html) New - nový Newline - znak nový řádek Newton - anglický matematik a fyzik (1643-1727) Next - další Nome - jeden z argumentů eliptických funkcí Non - negace None - žádný Nor - negovaný logický součet Norm - norma (např. vektoru) Normal - normální Normalized - normovaný Not - ne Notation - notace Note - oznámit, poznamenat Notebook - grafické uživatelské rozhraní Null - prázdný výsledek Number - číslo Numerator - čitatel Numeric - číselný O - člen daného řádu Object - objekt Odd - lichý Of - předložka vyjadřující 2. pád Off - vypnout Offset - změna polohy On - zapnout One - jeden Open - otevřít Operate - operovat Operating - operační OperatingSystem - operační systém počítače Optimization - optimalizace Option - volba Optional - volitelný Or - nebo Orange - oranžový Order - pořadí Ordered - seřazeno Ordering - pořadí Orderless - nezávislý na pořadí argumentů (komutativní) Origin - počátek Original - původní Oscillatory - oscilační Out - ven Outer - vnější Output - výstup Over - horní Overflow - přetečeno (číslo v abs. hodnotě větší než cca 1.8E646456940) Overhang - přesahovat Overlaps - překrývat se Overscript - malý znak nad jiným znakem Overwrite - přepsat Own - vlastní OwnValue - hodnota jména samotného P - na konci slova označuje mnohočlen, např. JacobiP Package - balík (podprogramů) Packet - kus výstupních dat při použití programu MathLink Pad - doplň (např. seznam nulami) Page - strana Palette - tabulka, z které si lze vybírat grafické symboly Paper - papír Paragraph - odstavec Parameter - parametr Parametric - parametrický Parent - rodič, rodičovský ParentDirectory - rodičovský adresář Parenthesis - závorka Parentheses - závorky Parenthesize - ozávorkovat Parser - kontrolér syntaxe Part - část Partition - rozdělení (dlouhého vektoru na matici, celého čísla na součet) Password - heslo Paste - vložit Path - cesta (k hledanému souboru) Pathname - jmého cesty Pattern - vzorek Pause - pauza Periodic - periodický Periods - periody Permutation - permutace (záměna pořadí) Pi - Ludolfovo číslo (cca 3.14) Pick - vyber Piecewise - po částech definovaná funkce Pink - růžový Pipe - trubka (nástroj operačního systému pro spojování programů) Pivoting - předpříprava matice Pixel - nejmenší část obrazu (picture element) Placeholder - ukazuje, kam lze vložit výraz Plain - holý Play - hrát Plot - graf Plot3D - 3-dim graf Plus - plus Pochhammer - Leo August Pochhammer (1841-1920) pruský matematik Point - bod Pointer - ukazatel Polygon - mnohoúhelník Polynomial - mnohočlen Position - poloha Positioning - úmístění Positive - kladný Post - funkce použitá na každý výstupní výraz PostScript - jazyk grafického výstupu Postfix - umístění funkce za argument Power - mocnina Pre - funkce použitá na každý vstupní výraz PreDecrement - sníží hodnotu o 1 a vrátí novou hodnotu PreIncrement - zvýší hodnotu o 1 a vrátí novou hodnotu Precedence - určuje pořadí operací Precision - přesnost (relativní) Preferences - upřednostňované nastavení Prefix - umístění funkce před argument Prepend - přidat na začátek Preserve - zachovat Previous - minulý Primary - primární Prime - prvočíslo Principal - hlavní Print - tisknout Private - soukromý Process - zpracovat, zpracování Processor - jádro počítače Product - součin Program - program Programming - programování Prolog - seznam grafických prvků, které se mají vykreslit před vykreslením hlavního obrázku Prompt - oznámení, že systém je připraven pro další vstup Properties - vlastnosti Protect - ochránit Protocol - protokol Pseudo - pseudo Purple - purpurový Put - dát (zapsat) do souboru Q - na konci jména funkce značí test dané vlastnosti Quantile - kvantil (prvek seřazeného seznamu na dané relativní pozici) Quartic - 4. řádu Quasi - jakoby Quit - ukončit Quotient - celočíselný podíl Radical - odmocnina (a její aritmetické kombinace) Random - náhodný Range - rozsah Rank - řád Raster - mřížka Rate - rychlost Ratio - podíl Rational - racionální Rationalize - převést na racionální čísla Rationals - obor racionálních čísel Ratios - poměry (délek hran krabičky okolo 3-dim grafu) Raw - surový Re - reálná část Read - číst Ready - připraven Real - reálný Reals - obor reálných čísel Reap - sklízet = vytvořit seznam mezivýsledků, viz. Sow Record - záznam, zaznamenat Rectangle - obdélník Recursion - rekurze (když funkce volá sebe samu) Red - červený Reduce - omezit Reduction - omezení Reencoding - opětné zakódování Refine - zjemnit Refresh - obnovit Region - oblast RegularExpression - pravidlo pro hledání v textu Regularized - regularizovaný (přívlastek některých matematických funkcí) Reinstall - znovu instalovat Relative - relativní Release - uvolnit (pozdržené vyhodnocení funkcí Hold) Remainder - zbytek po dělení Remote - nepřímý Remove - odstranit Rename - přejmenovat Render - vytvořit konečnou podobu grafického výstupu Repeated - opakovaný Repetitions - opakování Replace - nahradit Replacements - náhrady Rescale - změma měřítka Reset - znovu nastavit Residue - reziduum (koeficient u členu 1/(x-x0)) Resolution - rozlišení grafického výstupu (např. 300 bodů/palec) Resolve - rozhodnout Rest - zbytek Resultant - rezultant (součin rozdílů kořenů dvou daných polynomů) Resume - pokračovat Return - návrat Reverse - obrátit Riemann - německý matematik (1826-1866) Right - pravý Root - kořen Rotate - otočit Round - zaokrouhlit Rounding - zaokrouhlování Row - řádka (matice) Rule - pravidlo Run - běžet Runge - německý matematik (1856-1927) RungeKutta - metoda pro numerické řešení diferenciálních rovnic Same - stejný Sample - vzorek Sampled - navzorkovaný Save - uchovat Saveable - uchovatelný Scaled - po změně měřítka Scaling - změna měřítka Scan - přejet (použít funkci na každý prvek výrazu) Schur - německý matematik ruského původu (1875-1941) Scientific - vědecký Screen - obrazovka Script - obecný název pro sub-, super-, under- a overscript Scroll - posunout text na obrazovce Search - hledat Sec - sekant Sech - hyperbolický sekant Second - sekunda (jednotka času) Section - část Seed - semeno (počáteční podmínka pro generátor náhodných čísel) Select - zvolit Selectable - zvolitelný Selection - volba Selector - nástroj pro volbu (barvy nebo místa pozorovatele) Send - poslat Separator - oddělovač Sequence - posloupnost Series - řada Server - počítač poskytující služby jiným počítačům Session - doba mezi spuštěním a ukončením práce se softwarem Set - nastavit Settings - nastavení Setup - nastavit SGML - metajazyk pro tvorbu odkazových jazyků (Standard Generalized Markup Language) Shading - stínování Shallow - mělký (zkrácená podoba výstupu) Share - sdílet Sheet - list Shift - posunout, posun Short - krátký Show - ukázat Shrink - zkrátit Siegel - německý matematik (1896-) Sign - znaménko Signature - podpis Simplify - zjednodušit Sin - sínus Single - jednoduchý Singular - singulární Singularity - singularita Sinh - hyperbolický sínus Size - velikost Skeleton - kostra Skip - přeskočit Slant - sklonit Slot - mezera Smaller - menší Smoothing - vyhlazení Solution - řešení Solve - řešit Sort - setřídit Sound - zvuk Source - zdroj Sow - sít = zapsat do seznamu mezivýsledků, viz. Reap Space - prostor, mezera Spacing - používání mezer Span - rozprostírat se Sparse - řídký Speak - hovořit Special - zvláštní Speech - řeč Spelling - pravopis Spherical - sférický Splice - spojovat (příkazy v různých programovacích jazycích) Split - rozdělit Sqrt - odmocnina Square - čtverec Stack - zásobník Starting - počáteční Startup - začátek State - stav Status - stav Step - krok Stieltjes - francouzský matematik nizozemského původu (1856-1894) Stirling - skotský matematik (1692-1770) Stopping - zastavení Stream - proud String - řetězec Strip - svléknout (něco odstranit) Structured - strukturovaný Struve - ruský astronom německého původu (1793-1864) Stub - pahýl (načti knihovnu s definicí při prvním použití) Style - styl Sub - předpona s významem pod Subresultant - subrezultant Subscript - index vpravo dole Subset - podmnožina Substitution - substituce Subtract - odčítat SubValue - hodnota f[..] Sugar - cukr Suggestion - návrh Sum - suma Superscript - index vpravo nahoře Supported - podporovaný Suppress - potlačit Surface - povrch Suspend - pozastavit Switch - přepínač (příkaz větvení programu) Symbol - symbol Symmetric - symetrický Syntax - pravidla určující přípustný tvar výrazu System - systém Tab - tabulátor Table - tabulka Tag - označení Take - vzít (prvních n prvků seznamu) Tan - tangens Tanh - hyperbolický tangens Target - cíl Task - úkol TeX - jazyk pro sázení matematického textu TeXForm - převod do jazyka TeX Template - šablona Temporary - dočasný Tensor - tenzor Term - člen Test - test Text - text Thickness - tloušťka This - tento Thread - spojit (seznamy pomocí funkce) Through - skrz Throw - hodit Ticks - čárky na osách Time - čas Times - krát Timing - časování Title - název To - do, předložka označující směr Together - dohromady Toggle - přepínat Token - symbol Tolerance - tolerance Too - příliš Toolbar - tlačítko (obrázek zastupující např. editovací funkci) Top - nahoře Total - celkový Tuples - vytvoř všechny n-tice z daných prvků Tr - stopa Trace - stopovat Tracker - vodítko (ukazující změnu polohy kurzoru) Traditional - tradiční Transform - transformace Transformation - transformování Transparent - průhledný Transpose - transponovat Trapezoidal - lichoběžníkový Tree - strom Trig - trigonometrický True - pravdivý Type - typ Un - předpona ne Underflow - podtečeno (číslo v abs. hodnotě menší než cca 8E-646456946) Underscript - malý znak pod jiným znakem Undocumented - nepopsán Unequal - nerovný Unevaluated - nevyhodnocený Uninstall - odinstalovat Union - sjednocení Unique - jedinečný Unit - jednotka Unprotect - zrušit ochranu Unsame - nestejný Unset - zrušit nastavení Up - nahoře Update - odbnovit Upper - horní Urgent - naléhavý URL - Uniform Resource Locator (adresa na Internetu) Use - použít Used - použitý User - uživatel Using - používání Valid - platný Value - hodnota Variable - proměnná Variation - variace Vector - vektor Verbatim - doslova Verbose - slovní Verify - ověřit Version - verze Vertical - svislý View - pohled Visible - viditelný Warning - varování Weierstrass - německý matematik (1815-1897) Weight - váha (tloušťka písmen) Which - který While - zatímco White - bílý Whitespace - prázdné místo v textu (např. mezera, tabulátor, konec řádku) Width - šířka Window - okno With - s Within - uvnitř Word - slovo Working - pracovní Wrap - zabalit Wrapper - obal (mění tvar výstupu, ale ne hodnotu) Write - psát Wynn - matematik XML - metajazyk pro tvorbu odkazových jazyků (eXtensible Markup Language) Xor - logický výhradní součet Yellow - žlutý Zero - nula Zone - oblast Poslední aktualizace: Fri Apr 29 14:59:02 CEST 2005 Pavel Pokorný Ústav matematiky Vysoká škola chemicko-technologická Technická 5 16628 Praha 6 tel. 2 20 44 50 33 fax/zazn. 2 33 32 39 17 e-mail: Pavel.Pokorny@vscht.cz http://www.vscht.cz/mat/Pavel.Pokorny