2024-106-33
Vedoucí práce: Ing. Darya Rudomilova, Ph.D.
Konzultant: Ing. Nikola Macháčková
Kovové povlaky jsou používané pro ochranu karosérií a dalších částí automobilů, které jsou zároveň často konstruovány z pokročilých materiálů s vysokou pevností. Bylo prokázáno, že vysokopevnostní oceli a hliníkové slitiny mohou podléhat vodíkovému křehnutí, přičemž vstup atomárního vodíku je významnější pro povlakované části. Práce se zaměří na objasnění vztahu mezi složením kovového poplaku a nebezpečím vodíkového křehnutí.
Student charakterizuje kovové povlaky používané pro automobilové aplikace a určí elektrochemickou aktivitu povlaků i jednotlivých fází. V dalších experimentech stanoví množství vodíku v povlakovaných metriálech po expozici v korozivním prostředí. Informace o elektrochemickém chování a množství vodíku umožní stanovení kritických faktorů poškození a návrh protiopatření.
Místo řešení: Ústav kovových materiálů a korozního inženýrství (106)