2026-106-11
Vedoucí práce: doc. Ing. Tomáš Prošek, Ph.D.
Konzultant: Ing. Nikola Macháčková
Kovové povlaky jsou používané pro ochranu karosérií a dalších částí automobilů, které jsou zároveň často konstruovány z pokročilých materiálů s vysokou pevností. Bylo prokázáno, že vysokopevnostní oceli a hliníkové slitiny mohou podléhat vodíkovému křehnutí, přičemž vstup atomárního vodíku je významnější pro povlakované části. Možným řešením tohoto problému je náhrada aktivnějších povlaků na bázi zinku za povlaky hliníkové, které budou nejen bezpečnější, ale také budou představovat menší zátěž pro životní prostředí díky výrobě z recyklovaných surovin.
Student charakterizuje kovové povlaky připravené několika průmyslově relevantními technikami a porovná jejich korozní chování v atmospférických podmínkách s tradičními povlakovými systémy. Bude studovat množství atomárního vodíku vstupujícího do struktury oceli v místech vad a kvantifikuje jeho vliv na mechanické vlastnosti vzorků. Seznámí se s pokročilými analytickými technikami.
Místo řešení: Ústav kovových materiálů a korozního inženýrství (106)