Výsledky ankety přinesly nejen
velmi zajímavé a vesměs pozitivní výsledky, ale také
určité náměty pro zamyšlení do budoucnosti. Nikdo ze
zúčastněných neodpověděl, že by ho studium vůbec
nepřipravilo pro život a zaměstnání. Naopak, téměř 90
procent respondentů uvedlo, že je studium připravilo
docela anebo velmi dobře. Muži hodnotili studium o
trochu pozitivněji než ženy. Příjemné zjištění
odkryly odpovědi na otázku, proč si dotazovaní zvolili
studium na této škole. 70 procent respondentů uvedlo, že
si školu vybralo ze zájmu o obor, devět procent kvůli
nevyhraněnému zájmu, osm procent kvůli dobrému uplatnění
a jen 6 procent kvůli snadnému přijímacímu řízení. Tím
byla vyvrácena domněnka, že si mnoho studentů volí
studium na Vysoké škole chemicko-technologické z
nutnosti, a nikoliv z opravdového zájmu. Povzbudivé je i
stále se zvyšující zastoupení těch, kteří si vybrali
školu z důvodů možnosti dobrého uplatnění. Absolventi
nacházejí uplatnění v oboru Další otázky ankety se
zajímaly o to, jak nacházejí absolventi VŠCHT uplatnění,
jaké mají zkušenosti s nezaměstnaností a jak jsou
finančně ohodnoceni. Obecně lze říci, že absolventi
nachází uplatnění snadno, a to nejčastěji ve
vystudovaném anebo příbuzném oboru. 88 procent našlo
vyhovující zaměstnání snadno nebo s mírnými obtížemi. 74
procent dotázaných uvedlo, že našlo své uplatnění v
oboru, který vystudovalo, nebo v oboru příbuzném. Z
hlediska nezaměstnanosti se dlouhodobá nezaměstnanost
mezi absolventy téměř nevyskytuje - pouze jedno procento
dotázaných uvedlo, že byli evidování na úřadu práce více
než půl roku. Finanční ohodnocení zcela pochopitelně
závisí na délce pracovní kariéry - čím je praxe delší,
tím vyšší je finanční ohodnocení. Výdělky absolventa
VŠCHT odpovídají platům ostatních vysokoškoláků - jsou
tedy spíše nadprůměrné. Průměrný měsíční příjem včetně
odměn uvedlo 35 procent respondentů vyšší než 30 tisíc
korun a 27 procent mezi 20 a 30 tisíci korunami.
Stejně jako v celé společnosti převládá i u
absolventů VŠCHT lepší ohodnocení mužů než žen. V
porovnání s ostatními obory jsou však na tom absolventky
VŠCHT o něco lépe. Absolventi zároveň vyjadřovali své
představy o tom, co potřebuje absolvent Vysoké školy
chemicko-technologické v praxi a co by se dalo do
budoucna ve výuce zlepšit. Rezervy jsou stále v
jazycích a v komunikaci Znalosti a dovednosti
důležité pro praxi je možno dle výsledků ankety rozdělit
do tří skupin. První skupinu, považovanou respondenty za
zcela nezbytnou, tvoří znalost cizích jazyků, práce s
počítačem, technické myšlení a také schopnost
komunikovat a spolupracovat s lidmi. Za méně důležité
označili absolventi obecný přehled, znalost
specializovaných disciplín a obecné chemie. Pro praxi
nejméně důležité jsou považovány znalosti ekonomických
disciplín a teoretické disciplíny. Právě při
porovnání toho, co absolventi považují za důležité pro
praktické uplatnění, a toho, co je škola naučila, se
objevily určité rezervy. Dotazovaní nejvíce volali po
zintenzivnění a zlepšení jazykové výuky - zejména
angličtiny. Dalším námětem pro zlepšení bylo zavedení
většího počtu volitelných předmětů, větší důraz na
praktické dovednosti a znalosti a také více projektových
úkolů. Stejně jako u mnoha ostatních vysokých škol
absolventi upozorňovali na nutné zlepšení v oblasti
rozvoje takzvaných socio-kulturních kompetencí či
"soft-skills". Náměty absolventů se promítnou do
studijních programů S nedostatky, na které absolventi
upozornili, se bude vedení školy snažit intenzívně
pracovat a situaci co nejdříve zlepšit. Kromě
cenných dat a námětů, které budou použity při úpravě
studijních programů, ukázala anketa především dobrou
vůli bývalých studentů se školou spolupracovat a
poskytnout nepostradatelnou zpětnou vazbu. "Ochoty
našich absolventů s námi komunikovat si velmi ceníme,"
zdůrazňuje Stanislav Labík. "Podobné aktivity budou
samozřejmě pokračovat - začali jsme vydával informační
bulletin a připravujeme intenzívnější spolupráci v
kursech celoživotního vzdělávání." Závěrečnou zprávu a
výsledky ankety je možno si prohlédnout na internetové
adrese www.vscht.cz/anketa.
Autor je doktorand na Twente
Universiteit, Nizozemsko |