Formulář
 Uplatnění
 
Uplatnění absolventů Vysoké školy chemicko-technologické v Praze v praxi

V říjnu 2002 proběhla anketa adresovaná našim absolventům, jejíž cílem byla analýza jejich uplatnění na trhu práce a také spokojenosti absolventů VŠCHT Praha se strukturou a kvalitou studijního programu. Výsledky ankety poslouží především jako důležitý podklad při zavádění strukturovaného studia, kromě toho však anketa poskytla také mnoho dalších důležitých informací, jež bude možno použít pro zkvalitnění výuky, stejně tak pro strategie v oblasti public relations.

S využitím databáze absolventů jsme požádali o spolupráci při vyplnění dotazníku 1482 absolventů. K požadovanému datu ukončení ankety odpovědělo 797 respondentů, 540 z nich vyplnilo formulář na serveru Absolventi.cz, 237 vyplnilo formulář ve formátu Word a zaslalo zpět e-mailem a 20 vytištěných a vyplněných dotazníků nám bylo doručeno zpět poštou. Návratnost byla tedy překvapujících téměř 54%!

Nejdůležitější zjištění z ankety můžeme shrnout takto:

Silné stránky: již z hlediska vůle poskytnout svoji kontaktní adresu a také vzhledem k velmi dobré návratnosti dotazníků lze usoudit, že naši absolventi mají k VŠCHT Praha pozitivní vztah a jsou ochotni škole pomoci. Obecně je studium na VŠCHT Praha hodnoceno velmi pozitivně, přestože je považováno za náročné jak časově, tak odborně. Absolventi všech oborů a fakult nacházejí poměrně snadno uplatnění nejen ve vystudovaných a příbuzných oborech, ale i mimo obor. Jsou dobře finančně honorováni, 35 procent absolventů má měsíční plat vyšší než 30 tisíc korun.

Slabé stránky: právě vzhledem k tomu, že uchazeči nacházejí mnohdy uplatnění mimo obor či na pokraji svého oboru a velmi často zastávají manažerské a řídící funkce, chybí jim často takzvané „soft skills“ (schopnost prezentovat, komunikovat, prosadit svůj názor, vést kolektiv atd.). Také by přivítali větší flexibilitu při tvorbě rozvrhu vzhledem k zamýšlenému pracovnímu zařazení. Kromě toho absolventi zmiňují nedostatečné propojení teoretických znalostí s praktickým využitím. Avšak jako vůbec největší slabina je hodnocena nedostatečná výuka cizích jazyků, zvláště angličtiny.

Z dotazníku vyplynulo, že absolventi VŠCHT Praha se rozdělením studia do dvou studijních cyklů obávají se snížení náročnosti a tím pádem i kvality studia, jež je považována za jednu z našich předností. Proto musíme velmi pečlivě uvážit rovnocenné zastoupení a návaznost teoretických a praktických disciplin v bakalářské a magisterské formě studia, kdy by naším dlouhodobým cílem mělo být dosažení pověsti školy, která je sice náročná, ale přátelská, a právě proto vychovává špičkové pracovníky, jež jsou nadprůměrně honorováni a schopni se dobře uplatnit v různých oborech lidské činnosti. Z hlediska jazykové výuky musíme zkvalitnit výuku anglického jazyka, popřípadě uvažovat o zřízení určitého bloku předmětů vyučovaných v angličtině, jež by do budoucnosti mohl sloužit jako základ studia pro zahraniční studenty. Nedostatky, které absolventi pociťují v oblasti „soft-skills“, musíme řešit spíše změnou formy studia - více se zaměřit na kritické čtení, diskusi, prezentace, psaní zpráv a projektových a týmových řešení.

Přečtěte si kompletní zprávu

Na anketě spolupracovali:

Stanislav Labík, prorektor pro pedagogiku; Petra Houserová, oddělení vnitřní a vnější komunikace; VŠCHT Praha

Arnošt Veselý, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze

Aleš Vlk, Center for Higher Education Policy Studies, Twente Universiteit, Nizozemí

Martin Dvořák, Zdeněk Kokoška za server Absolventi.cz (komunikační nástroj pro absolventy všech škol)

O anketě absolventů psal Aleš Vlk 27.2.2003 v Hospodářských novinách

 

Last modified: Fri Jun 01 14:54:16 Central Europe Daylight Time 2001
Internet Explorer 5.0, Netscape Communikator 4.75, Opera 5.0
Minimal resolution 800x600px
e-mail: webmaster